DAF 1900/2300 ATI 4x4
Re: DAF 1900/2300 ATI 4x4
Ja mam taką od 2 lat , nie korzystałem ani razu https://3dphoenix.pl/produkt/termoformierka-vacu-3d-a3/
- mongrel
- Kierowca
- Posty: 1431
- Rejestracja: 29 sty 2012, 12:27
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 6 times
Re: DAF 1900/2300 ATI 4x4
Sąsiad ma dość duże wacum, zajmowali się modelarstwem lotniczym. Zbudowali dość duże pole robocze, docisk na siłownikach pneumatycznych, profeska. Do nosków silników i przeszklenia kokpitów. Wcześniej z kopyta te czubki na piastę śmigła i na atrapy, te noski obudów silników, coś jak czoło samolotu. Jakiś czas później ojciec mojego kolegi zmarł, super Gość. Został tylko syn, mój kolega i modelarstwo stanęło w miejscu. Budowali super samoloty o już dużej sile uciągu i rozpiętości skrzydeł montowanych na miejscu przed startem. Super ludzie. To tak przy okazji dopisałem ale wacum super się sprawdza tylko testy, materiał, obkurczanie, temperatura czyli doświadczenie i w uj zmarnowanego materiału ale tak dochodzi się do perfekcji, powtarzalności.
- misiek
- Kierowca
- Posty: 354
- Rejestracja: 16 sty 2018, 09:31
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: DAF 1900/2300 ATI 4x4
To dej, mam horom curke!!redin pisze: ↑14 lut 2022, 22:33Ja mam taką od 2 lat , nie korzystałem ani razu https://3dphoenix.pl/produkt/termoformierka-vacu-3d-a3/
Żeby trochę podkręcić temat wykładamy karty na stół. A tu pierwsze przymiarki, jeszcze przed szlifowaniem.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- misiek
- Kierowca
- Posty: 354
- Rejestracja: 16 sty 2018, 09:31
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: DAF 1900/2300 ATI 4x4
No to zapraszam na krótką opowieść o termoformowaniu.
Formy.
Do tworzenia form używam mdfu, przepuszcza powietrze i przyjemnie się obrabia. Mam dużo odpadu z 3mm, więc kleje warstwy (wikol lub klej w sprayu), żeby uzyskać porzadaną grubość.
Na początku projektuje formatkę w kształcie danego elementu, zmniejszając ją o grubość hipsu. Przyjmowałem 2mm, jednak po testach robię mniejsze o 1mm, materiał się rozciąga i traci na grubości. Wycinam na cnc element, na nim linie lub puntky referencyjne, które pomagają przy szlifowaniu lub później wycinaniu. Kanciata kostka trafia pod gruby tarnik, którym nadaje wstępny kształt. Potem pilniki, papier 120 i szlifuje na gotowo. Detale lub przetłoczenia doklejam hipsem 0.5mm. Cały czas trzebamiec mieć w pamięci, że forma musi wyjść z gotowego elementu, więc żadnych negatywnych kątów, czy ostrych krawędzi. Gdy element mam gotowy, to od spodu podklejam go 3 lub 6mm mdf z załamanymi krawędziami na 1mm. Daje to jakiś ślad, gdzie kończy się element i pozwoli uniknąć zalamań na gotowym elemencie. Najlepiej widać to na formie dachu. Gotowe kopyta wykańczam jak najdokładniej, bo każda skaza odbija się na koncowym detalu. Większe rysy wypełniam szpachlą z Wamodu. Całość zostawiam do pełnego wyschniecia i odzwyczajenia się od widoku formy Oglądam formę, sprawdzam czy mi odpowiada, robię poprawki jeśli trzeba i gotowe.
Formowanie.
W robocie mam stół podciśnieniowy do cnc więc korzystam z takiej pompy. Rozkładam swoje vacuum center, nad otworem ssącym. Tu proszę się nie śmiać, centrum jest zero-budżetowe. Komora ssąca to skrzynka ze sklejki, uszczelniona od środka, na spodzie jest otwór przez który tworzy próżnie. Te koślawe dodatki to prowadniki dla ramki z materiałem. Arkusz hipsu montuje w ramce z dwóch sklejek 12. Grzanie materiału realizuje za pomocą opalarki, ustawionej na max temperature. Żeby gorące powietrze nie uderzało bezpośrednio w arkusz to zamontowałem taki dyfuzor z blachy alu. Ramkę z hipsem kładę na skrzynkę grzewczą, przykrywam kawałkiem sklejki. Gdy hips się nagrzewa, to dziwnie się deformuje. Tu widać falowanie. Po chwili arkusz wraca do normalności. W trakcie grzania przekładam ramkę do góry nogami, tak najlepiej sie grzeje. Czas ok 5-7 minut. Nie mam pirometru, więc moment gotowości sprawdzam palcem w rękawiczce. Jeśli arkusz blisko ramki jest w dotyku jak budyń, odpalam pompe i po chwili formuje. Forma musi być czysta i ustawiona tak, by jaknajlepiej pozwoliła odessać powietrze. Jakieś pół minuty po formowaniu wyłączam pompe i zostawiam do wystygnięcia. Pomagam sobie sprężonym powietrzem.
Rozkręcam ramkę i mamy gotowy element, jak na fotce z poprzedniego postu.
Potem wycinanie, szlifowanie. Elementy można przyłożyć do modelu i pochwalić się na forum Formowane detale nie są idealne. Szkoda mi materiału i czasu na próby. Można by doprowadzić do ideału ale nie mam w planach wielkoseryjnej produkcji. Te elementy mnie zadowalają. Są z 2mm grubości, więc można doszlifować. Jakby ktoś potrzebował coś wyformować, chętnie pomogę.
Koniec przynudzania! Można się rozejść!
Formy.
Do tworzenia form używam mdfu, przepuszcza powietrze i przyjemnie się obrabia. Mam dużo odpadu z 3mm, więc kleje warstwy (wikol lub klej w sprayu), żeby uzyskać porzadaną grubość.
Na początku projektuje formatkę w kształcie danego elementu, zmniejszając ją o grubość hipsu. Przyjmowałem 2mm, jednak po testach robię mniejsze o 1mm, materiał się rozciąga i traci na grubości. Wycinam na cnc element, na nim linie lub puntky referencyjne, które pomagają przy szlifowaniu lub później wycinaniu. Kanciata kostka trafia pod gruby tarnik, którym nadaje wstępny kształt. Potem pilniki, papier 120 i szlifuje na gotowo. Detale lub przetłoczenia doklejam hipsem 0.5mm. Cały czas trzebamiec mieć w pamięci, że forma musi wyjść z gotowego elementu, więc żadnych negatywnych kątów, czy ostrych krawędzi. Gdy element mam gotowy, to od spodu podklejam go 3 lub 6mm mdf z załamanymi krawędziami na 1mm. Daje to jakiś ślad, gdzie kończy się element i pozwoli uniknąć zalamań na gotowym elemencie. Najlepiej widać to na formie dachu. Gotowe kopyta wykańczam jak najdokładniej, bo każda skaza odbija się na koncowym detalu. Większe rysy wypełniam szpachlą z Wamodu. Całość zostawiam do pełnego wyschniecia i odzwyczajenia się od widoku formy Oglądam formę, sprawdzam czy mi odpowiada, robię poprawki jeśli trzeba i gotowe.
Formowanie.
W robocie mam stół podciśnieniowy do cnc więc korzystam z takiej pompy. Rozkładam swoje vacuum center, nad otworem ssącym. Tu proszę się nie śmiać, centrum jest zero-budżetowe. Komora ssąca to skrzynka ze sklejki, uszczelniona od środka, na spodzie jest otwór przez który tworzy próżnie. Te koślawe dodatki to prowadniki dla ramki z materiałem. Arkusz hipsu montuje w ramce z dwóch sklejek 12. Grzanie materiału realizuje za pomocą opalarki, ustawionej na max temperature. Żeby gorące powietrze nie uderzało bezpośrednio w arkusz to zamontowałem taki dyfuzor z blachy alu. Ramkę z hipsem kładę na skrzynkę grzewczą, przykrywam kawałkiem sklejki. Gdy hips się nagrzewa, to dziwnie się deformuje. Tu widać falowanie. Po chwili arkusz wraca do normalności. W trakcie grzania przekładam ramkę do góry nogami, tak najlepiej sie grzeje. Czas ok 5-7 minut. Nie mam pirometru, więc moment gotowości sprawdzam palcem w rękawiczce. Jeśli arkusz blisko ramki jest w dotyku jak budyń, odpalam pompe i po chwili formuje. Forma musi być czysta i ustawiona tak, by jaknajlepiej pozwoliła odessać powietrze. Jakieś pół minuty po formowaniu wyłączam pompe i zostawiam do wystygnięcia. Pomagam sobie sprężonym powietrzem.
Rozkręcam ramkę i mamy gotowy element, jak na fotce z poprzedniego postu.
Potem wycinanie, szlifowanie. Elementy można przyłożyć do modelu i pochwalić się na forum Formowane detale nie są idealne. Szkoda mi materiału i czasu na próby. Można by doprowadzić do ideału ale nie mam w planach wielkoseryjnej produkcji. Te elementy mnie zadowalają. Są z 2mm grubości, więc można doszlifować. Jakby ktoś potrzebował coś wyformować, chętnie pomogę.
Koniec przynudzania! Można się rozejść!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- TiroManiaK_2006
- Kierowca
- Posty: 1386
- Rejestracja: 08 sty 2018, 11:21
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 16 times
- Aleksander
- Kierowca
- Posty: 249
- Rejestracja: 10 wrz 2013, 07:32
- Has thanked: 2 times
Re: DAF 1900/2300 ATI 4x4
Kawał ściany z 2 mm
Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony z tego odłamu modelarstwa. Trzeba będzie zrobić małą przymiarkę na własny użytek
Duże za robotę! Kabina wygląda ekstra na tym etapie prac.
Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony z tego odłamu modelarstwa. Trzeba będzie zrobić małą przymiarkę na własny użytek
Duże za robotę! Kabina wygląda ekstra na tym etapie prac.
- czolgruski
- Kierowca
- Posty: 437
- Rejestracja: 09 kwie 2021, 19:18
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 18 times
Re: DAF 1900/2300 ATI 4x4
Czytam Twój opis, oglądam zdjęcia i dalej nie wiem, na co patrzę ale mega robotę robisz, działaj dalej, bo jest ma co patrzeć