Przekładnia Modelcraft vs. MFA
- Sławek
- Site Admin
- Posty: 14533
- Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 22 times
Przekładnia Modelcraft vs. MFA
W swoich modelach stosuję przekładnie inne niż Tamiya 3-speed więc podzielę się info na ich temat
Do wyboru mamy przekładnie 1:50 Modelcrafta i MFA, obie dostępne np. conrad.pl
Pomimo wspólnego przełożenia, obie przekładnie różnią się konstrukcyjnie :
- różny sposób montażu
- różne silniki
- różne obudowy
Wspólne cechy :
- taka sama średnica wału - 6mm
- takie samo przełożenie - 1:50
taka sama średnica zewnętrzna - 37 mm
I teraz najważniejsza sprawa - zębatka atakująca. W obu przypadkach zębatka atakująca jest w module 48p i 10T, jednak istotna różnica polega na średnica osadzenia, w Modelcraft silnik ma średnicę wału 2mm, w MFA 3,17mm. Z tego wniosek, iż w przypadku Modelcrafta konieczna jest w przypadku wymiany silnika również wymiana zębatki. Wobec tego jaki jest sens używania tej przekładni ? przekładnia Modelcrafta jest bardzo cicha, w zasadzie bezszelestna, czego nie można powiedzieć o MFA
A teraz co należy zrobić aby użyć każdej z przekładni do neszego napędu przy założeniu, że zmieniamy silnik na włąsny, czyli np. bezszczotkowy klasy 540 do zdjęć użyłem przekładni Modelcrafta 1:100 oraz MFA 1:148 ale tym się nie sugerujcie, nie miałem akurat tych właściwych, natomiast co do zasady są one tożsame
Przekładnia Modelcraft :
Rozkręcamy przekładnię oraz silnik i element mocujący. Silnik wraz z zębatką atakującą oddajemy do recyklingu a zakładamy nowy silnik oraz zębatkę mocowaną na kontrę (robaczka) 48P 10T. Jednak jak widać na zdjeciu, wał silnika jest znacznie krótszy niż w silnikach klasy 540 więc konieczne jest wykonanie przejściówki o szerokości 8,5 mm którą umieszcza się pomiędzy silnikiem a oryginalnym mocowaniem amelinowym przekładnię mocujemy "od czoła" do specjalnych nagwintowanych otworów M3.
Przekładnia MFA
Rozkręcamy przekładnię o odkręcamy silnik. Jeżeli dysponujemy ściągaczem zębatek to możemy ją ściągnąć i nabić na oś nowego silnika, jeżeli nie mamy, to musimy wykorzystać zębatkę jak w przypadku przekładni Modelcraft, 48P 10T z mocowaniem na śrubkę dociskową. Następnie skręcamy przekładnię i praktycznie mamy gotową, jednak proponuję wywalić to blaszane mocowanie gdyż jest mało stabilne na wykonane we własnym zakresie, przynajmniej z blaszki alu 2 mm lub jak ktoś woli zamówić je u mnie najgorszym elementem tej przekładni jest plastikowa osłona zamiast aluminiowej jak w przekładni Modelcrafta oraz ta przekładnia jest sporo głośniejsza. Przekładnia nadaje się z marszu do napędu kipra wywrotki przy wykorzystaniu oryginalnego silnika szczotkowego Johnsona który jest w zestawie, trzeba tylko dorobić specjalne mocowanie do ramy które mam zaprojektowane, jak komuś potrzeba
Mam nadzieję, że udało mi się zrozumiale wyjaśnić wszelkie techniczne aspekty związane z tymi przekładniami
Pozdr
Do wyboru mamy przekładnie 1:50 Modelcrafta i MFA, obie dostępne np. conrad.pl
Pomimo wspólnego przełożenia, obie przekładnie różnią się konstrukcyjnie :
- różny sposób montażu
- różne silniki
- różne obudowy
Wspólne cechy :
- taka sama średnica wału - 6mm
- takie samo przełożenie - 1:50
taka sama średnica zewnętrzna - 37 mm
I teraz najważniejsza sprawa - zębatka atakująca. W obu przypadkach zębatka atakująca jest w module 48p i 10T, jednak istotna różnica polega na średnica osadzenia, w Modelcraft silnik ma średnicę wału 2mm, w MFA 3,17mm. Z tego wniosek, iż w przypadku Modelcrafta konieczna jest w przypadku wymiany silnika również wymiana zębatki. Wobec tego jaki jest sens używania tej przekładni ? przekładnia Modelcrafta jest bardzo cicha, w zasadzie bezszelestna, czego nie można powiedzieć o MFA
A teraz co należy zrobić aby użyć każdej z przekładni do neszego napędu przy założeniu, że zmieniamy silnik na włąsny, czyli np. bezszczotkowy klasy 540 do zdjęć użyłem przekładni Modelcrafta 1:100 oraz MFA 1:148 ale tym się nie sugerujcie, nie miałem akurat tych właściwych, natomiast co do zasady są one tożsame
Przekładnia Modelcraft :
Rozkręcamy przekładnię oraz silnik i element mocujący. Silnik wraz z zębatką atakującą oddajemy do recyklingu a zakładamy nowy silnik oraz zębatkę mocowaną na kontrę (robaczka) 48P 10T. Jednak jak widać na zdjeciu, wał silnika jest znacznie krótszy niż w silnikach klasy 540 więc konieczne jest wykonanie przejściówki o szerokości 8,5 mm którą umieszcza się pomiędzy silnikiem a oryginalnym mocowaniem amelinowym przekładnię mocujemy "od czoła" do specjalnych nagwintowanych otworów M3.
Przekładnia MFA
Rozkręcamy przekładnię o odkręcamy silnik. Jeżeli dysponujemy ściągaczem zębatek to możemy ją ściągnąć i nabić na oś nowego silnika, jeżeli nie mamy, to musimy wykorzystać zębatkę jak w przypadku przekładni Modelcraft, 48P 10T z mocowaniem na śrubkę dociskową. Następnie skręcamy przekładnię i praktycznie mamy gotową, jednak proponuję wywalić to blaszane mocowanie gdyż jest mało stabilne na wykonane we własnym zakresie, przynajmniej z blaszki alu 2 mm lub jak ktoś woli zamówić je u mnie najgorszym elementem tej przekładni jest plastikowa osłona zamiast aluminiowej jak w przekładni Modelcrafta oraz ta przekładnia jest sporo głośniejsza. Przekładnia nadaje się z marszu do napędu kipra wywrotki przy wykorzystaniu oryginalnego silnika szczotkowego Johnsona który jest w zestawie, trzeba tylko dorobić specjalne mocowanie do ramy które mam zaprojektowane, jak komuś potrzeba
Mam nadzieję, że udało mi się zrozumiale wyjaśnić wszelkie techniczne aspekty związane z tymi przekładniami
Pozdr
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Sławek
- Site Admin
- Posty: 14533
- Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 22 times
Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA
Poniżej wymiary przejściówki dla przekładni Modelcraft grubość 8,5 mm
Można zmodyfikować jej kształt zewnętrzny aby wykorzystać ją od razy jak montaż do ramy - kształt i wymiary zależą wyłącznie od inwencji twórczej
Pozdr
Można zmodyfikować jej kształt zewnętrzny aby wykorzystać ją od razy jak montaż do ramy - kształt i wymiary zależą wyłącznie od inwencji twórczej
Pozdr
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Sławek
- Site Admin
- Posty: 14533
- Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 22 times
Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA
A tu zdjecia poglądowe jak wygląda przejściówka zamontowana w przekładni Modelcraft oraz mocowanie przekładni "od czoła" z jednoczesnym wykorzystaniem jako podpora budy
Tu wykorzystanie przekładni MFA jako napędu kipra oraz sposób jej mocowania
Pozdr
Tu wykorzystanie przekładni MFA jako napędu kipra oraz sposób jej mocowania
Pozdr
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA
Wielki plus za opisanie tych przekładni wiemy już coś więcej i szlaki są przetarte Mi na pewno się przyda
- Ted
- Kierowca
- Posty: 684
- Rejestracja: 27 sie 2012, 14:04
Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA
Dokładnie - wielkie dzięki za poświęcony czas
Może przynajmniej na tym forum dzięki takim tematom nie będzie miliona średnio mądrych pytań.
Może przynajmniej na tym forum dzięki takim tematom nie będzie miliona średnio mądrych pytań.
- RaV
- Kierowca
- Posty: 332
- Rejestracja: 06 mar 2012, 19:45
Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA
Jak zwykle Sławek przeciera szlaki.
Oj nie zdziw się. Tylko patrzeć jak tu się zbiegną.Ted pisze: Może przynajmniej na tym forum dzięki takim tematom nie będzie miliona średnio mądrych pytań.
- Sławek
- Site Admin
- Posty: 14533
- Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 22 times
Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA
No dobra, na warsztat poszła ta przekładnia
Modelcraft 1:50
Przekładnia wygląda jak na zdjęciu, czyli nie ma osłony (dlaczego to nie wiem ) a poza tym to same plusy, a mianowicie ma skośne zęby co powoduje, że jest cicha oraz najważniejsze, silnik ma wał o średnicy 3,17 mm co powoduje, że nie potrzeba zmieniać zębatki atakującej przełożenie 1:50 też jest odpowiednie, szczególnie do wywrotek
Jedyne co potrzeba dodatkowo to pierścień pośredni (tu mojej roboty o gr. około 5mm) lub jeżeli ktoś woli to wystarczy skrócić oś nowego standardowego silnika klasy 540 o 5 mm polecam jednak pierścień bo przekładnia nie ma żadnych otworów mocujących więc pierścień można wykorzystać po odpowiednim ukształtowaniu jako mocowanie do ramy
Tak wygląda krok po kroku zmiana silnika na inny :
Pozdr
Kod: Zaznacz cały
http://www.conrad.pl/Silnik-ze-skrzyni%C4%85-bieg%C3%B3w-Modelcraft%2c-12-V-DC%2cprze%C5%82o%C5%BCenie-1%3a.htm?websale7=conrad&pi=233132&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3Eprzek%B3adnia+50%3A1%3C%2Fs1%3E%2Fsf%7D%7Bp1%2F1a078da2abf18fa7c901729248dd121b%2Fp1%7D%7Bmd5%2F5716dc127e7814606bbfd997c7287b1e%2Fmd5%7D
Przekładnia wygląda jak na zdjęciu, czyli nie ma osłony (dlaczego to nie wiem ) a poza tym to same plusy, a mianowicie ma skośne zęby co powoduje, że jest cicha oraz najważniejsze, silnik ma wał o średnicy 3,17 mm co powoduje, że nie potrzeba zmieniać zębatki atakującej przełożenie 1:50 też jest odpowiednie, szczególnie do wywrotek
Jedyne co potrzeba dodatkowo to pierścień pośredni (tu mojej roboty o gr. około 5mm) lub jeżeli ktoś woli to wystarczy skrócić oś nowego standardowego silnika klasy 540 o 5 mm polecam jednak pierścień bo przekładnia nie ma żadnych otworów mocujących więc pierścień można wykorzystać po odpowiednim ukształtowaniu jako mocowanie do ramy
Tak wygląda krok po kroku zmiana silnika na inny :
Pozdr
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA
Sławek mam pytanie czy silnik od przekładni Modelcratf-a 1:50 ma prędkość obrotową jak zwykły blaszak Tamiya? czy jest to jakiś wolnoobrotowy silnik? Seryjne 540 mają chyba około 18000 obr/min
- barman_pl
- Moderator
- Posty: 9778
- Rejestracja: 04 lip 2012, 19:24
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA
Paweł, silnik od modelcrafta RB35 1:50 jest o wiele wolniejszy i strasznie słabiutki ... Jest też bardzo mały w porównaniu do blaszaka. Poniżej masz foto w porównaniu do integy 55T
edit:
Teraz zauważyłem, że chodzi Ci chyba o ten silnik z przekładnią ze skośnymi zębami - to nie wiem
Pozdr.
edit:
Teraz zauważyłem, że chodzi Ci chyba o ten silnik z przekładnią ze skośnymi zębami - to nie wiem
Pozdr.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA
Tak dokładnie mi chodzi o ten ze skośnymi zębami (modelcrat przekładnia 1:50). On wymiarowo jest jak 540 tylko czy również ma takie same obroty czy jest "wolnoobrotowy"