Blue printy, jak je czytać
- wajha1983
- Kierowca
- Posty: 4882
- Rejestracja: 10 lis 2013, 16:21
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 10 times
Blue printy, jak je czytać
Witam.
Jest pewna kwestia ktorej nie potrafię rozgryźć, a mianowicie skalowanie blueprint-ow.
Probowalem narysować kabinę do ciężarówki, wiec zaczalem szukac wzorca.
Jak juz znalazlem kabinę ktora mnie interesuje, ściągnąłem również blueprint i zaczalem rysowanie w dobrze nam znanym programie DSM.
Na początku rzuciło mi się w oczy ze w blueprincie kolo ciężarówki jest w kształcie jajka a nie kola
Postanowiłem przeliczyć wymiary ktore byly naniesione na projekt i wygladalo dobrze.
Zaczęło się rysowanie z mniejszymi lub wiekszymi porażkami, ale udalo mi sie uzyskać ogolny zarys maski z kilkoma detalami.
Przeszedłem wiec do rysowania błotników i sprawdziłem szerokość i tu pojawil się problem.
Poczatkowo sugerowałem się rzutem na bok ciężarówki i według niego rysowałem, po przejściu na rzut z góry ma się ni jak do rzutu z boku, czyli wymiar przeskalowany według obliczeń 1: tamiya( 13.3) taki sobie przjalem.
Zeby pasowało szerokością do dostępnych vzesci tamiya brakowało około 20mm.
Pytanie do doświadczonych którzy juz cos zbudowali od podstaw, jak czytać takie rysunki zeby nie popełniać takich błędów. Staracony czas na projekt ktory sie juz do niczego nie przyda.
Poprostu przeliczac podane wymiary i tym sie sugerować, czy może według dostępnych czesci ( mosty, kola )
Nie mam zdolności manualnych jak nasi slynni podwórkowi rzeźbiarze wiec musze liczyc na inne technologie.
To by było na tyle z mojej strony, fajnie byłoby posłuchać opini co o tym sądzicie.
Pozdro
Jest pewna kwestia ktorej nie potrafię rozgryźć, a mianowicie skalowanie blueprint-ow.
Probowalem narysować kabinę do ciężarówki, wiec zaczalem szukac wzorca.
Jak juz znalazlem kabinę ktora mnie interesuje, ściągnąłem również blueprint i zaczalem rysowanie w dobrze nam znanym programie DSM.
Na początku rzuciło mi się w oczy ze w blueprincie kolo ciężarówki jest w kształcie jajka a nie kola
Postanowiłem przeliczyć wymiary ktore byly naniesione na projekt i wygladalo dobrze.
Zaczęło się rysowanie z mniejszymi lub wiekszymi porażkami, ale udalo mi sie uzyskać ogolny zarys maski z kilkoma detalami.
Przeszedłem wiec do rysowania błotników i sprawdziłem szerokość i tu pojawil się problem.
Poczatkowo sugerowałem się rzutem na bok ciężarówki i według niego rysowałem, po przejściu na rzut z góry ma się ni jak do rzutu z boku, czyli wymiar przeskalowany według obliczeń 1: tamiya( 13.3) taki sobie przjalem.
Zeby pasowało szerokością do dostępnych vzesci tamiya brakowało około 20mm.
Pytanie do doświadczonych którzy juz cos zbudowali od podstaw, jak czytać takie rysunki zeby nie popełniać takich błędów. Staracony czas na projekt ktory sie juz do niczego nie przyda.
Poprostu przeliczac podane wymiary i tym sie sugerować, czy może według dostępnych czesci ( mosty, kola )
Nie mam zdolności manualnych jak nasi slynni podwórkowi rzeźbiarze wiec musze liczyc na inne technologie.
To by było na tyle z mojej strony, fajnie byłoby posłuchać opini co o tym sądzicie.
Pozdro
- Pawloosw
- Kierowca
- Posty: 9755
- Rejestracja: 01 sie 2013, 22:06
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 10 times
Re: Blue printy, jak je czytać
Byloby prosciej jakbus pokazal tego blueprinta, moze jakiegos koslawego pobrales. Noeraz korzystLem z planow i jajowatych kol tam nie bylo
- borek
- Traktorzysta
- Posty: 5213
- Rejestracja: 22 sty 2012, 10:28
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 47 times
Re: Blue printy, jak je czytać
Zacznijmy od tego ze tamiya nie jest doskonała i również popełnia błędy jedno podwozie pasuje do kilku ciężarówek. Zazwyczaj z obserwacji i znawców tematu, większość zaczyna od opon kół dostępnych na rynku i do tego dostosowywujemy resztę.jesli iść drogą Pawloosw musi być igła i zero kompromisów.
- wajha1983
- Kierowca
- Posty: 4882
- Rejestracja: 10 lis 2013, 16:21
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 10 times
Re: Blue printy, jak je czytać
Zalaczam Blueprint i zdjecie przeskalowane.
Z wyprzedzeniem dodam, ze zdjecie powiekszam za pomoca shift i ciagne za rog zeby powiekszyc do odpowiedniej wielkosci.
Zapomnialem dodac ze kolo ma srednice 85mm, a linia ktora wychodzi z srodka okregu to wymiar podany w prostaokacie (1345 /13.3=101.1 w przyblizeniu)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Pawloosw
- Kierowca
- Posty: 9755
- Rejestracja: 01 sie 2013, 22:06
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 10 times
Re: Blue printy, jak je czytać
Wyglada mi to tak ze ktos znieksztalcil obraz dodajac go w formie cyfrowej. Najprosciej sprawdzisz to tak, ze w dsm jako tlo dodaj sobie obraz i rozciagnij tak, zeby wymiary z rys polrywaly sie z tymi w dsm. I sprawdz wtedy czy linia pozioma jest tak samo zgodna jak pionowa. Na moje to bedzie rozjechane o ta krzywizne widoczna na kole.
- wajha1983
- Kierowca
- Posty: 4882
- Rejestracja: 10 lis 2013, 16:21
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 10 times
Re: Blue printy, jak je czytać
Czywi blueprint jak najbardziej sa prawidlowe tylko czasami trzeba je zweryfikowac?Pawloosw pisze: ↑08 maja 2021, 20:58Wyglada mi to tak ze ktos znieksztalcil obraz dodajac go w formie cyfrowej. Najprosciej sprawdzisz to tak, ze w dsm jako tlo dodaj sobie obraz i rozciagnij tak, zeby wymiary z rys polrywaly sie z tymi w dsm. I sprawdz wtedy czy linia pozioma jest tak samo zgodna jak pionowa. Na moje to bedzie rozjechane o ta krzywizne widoczna na kole.
- Pawloosw
- Kierowca
- Posty: 9755
- Rejestracja: 01 sie 2013, 22:06
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 10 times
Re: Blue printy, jak je czytać
Mysle ze tak. A sprawdziles ten konkretny tak jak Ci mowilem w poscie powyzej?
- Sławek
- Site Admin
- Posty: 14537
- Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 22 times
Re: Blue printy, jak je czytać
Często blueprinty są przygotowane jako rysunek wymiarowy, jednak bez zachowania proporcjonalnej skali, czyli np. podany w mm rozstaw osi zgadza się z 1:1, ale blueprint nie odzwierciedla przeliczenia skali, czyli nie są zachowane właściwe proporcje.
Ja często robię tak, że szukam zdjęć w ujęciu prostopadłym, aby wyeliminować do minimum błędy wynikające z kąta widzenia, i jak znam jakiś podstawowy wymiar z rzeczywistego pojazdu (np. rozstaw osi) to wyliczam sobie skalę rysunku mierząc na rysunku ten sam wymiar który znam z 1:1 i dzielę rzeczywisty przez ten zmierzony. Następnie mierzę sobie na rysunku inne wymiary mnożąc przez wyliczoną skalę a następnie dzielę przez 13,2 aby wyjść na skalę 1:tamiya. W ten sposób mam odwzorowany model we właściwej skali. Jak mam również blueprint, to porównuje wyliczone z rysunku wymiary z blueprintem, jeżeli się zgadzają, to korzystam już potem z blueprinta - postępując zgodnie z tym co wyżej napisałem - gdyż blueprint jest rzutowany na powierzchnię i nie ma tu błędu paralaksy.
Nie wiem czy dobrze to opisałem, mam nadzieję, że wiesz ocb
Pozdr
Ja często robię tak, że szukam zdjęć w ujęciu prostopadłym, aby wyeliminować do minimum błędy wynikające z kąta widzenia, i jak znam jakiś podstawowy wymiar z rzeczywistego pojazdu (np. rozstaw osi) to wyliczam sobie skalę rysunku mierząc na rysunku ten sam wymiar który znam z 1:1 i dzielę rzeczywisty przez ten zmierzony. Następnie mierzę sobie na rysunku inne wymiary mnożąc przez wyliczoną skalę a następnie dzielę przez 13,2 aby wyjść na skalę 1:tamiya. W ten sposób mam odwzorowany model we właściwej skali. Jak mam również blueprint, to porównuje wyliczone z rysunku wymiary z blueprintem, jeżeli się zgadzają, to korzystam już potem z blueprinta - postępując zgodnie z tym co wyżej napisałem - gdyż blueprint jest rzutowany na powierzchnię i nie ma tu błędu paralaksy.
Nie wiem czy dobrze to opisałem, mam nadzieję, że wiesz ocb
Pozdr
- mauy-miu
- Śpioch
- Posty: 5873
- Rejestracja: 01 maja 2012, 22:10
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Re: Blue printy, jak je czytać
Ja zawsze zaczynałem od szerokości, dobierałem szerokość do mostów jak jeszcze nie miałem drukarki 3d i nie mogłem pomataczyć z felgami. Skalowałem w Corelu bo dla mnie to najłatwiejsza sprawa, długość i wysokość wychodziły same po przeskalowaniu. Nigdy się nie zastanawiałem czy to skala 1:14 czy 1:13 czy inna, szerokość miała mi pasować, reszta sama wychodziła.
besos
besos