Ratrak Pistenbully PB600

Stefan

Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: Stefan »

Witam
Chciałby pokazać przebieg mojego projektu, który buduję już 3 rok. Planowane zakończenie Grudzień 2020
Jest to ratrak Pistenbully 600. Podwozie modelu to zestaw kyosho z lat '80. Całą resztę zaprojektowałem sam oraz wykonałem. Pojazd posiada 8 funkcji oraz 9 segmentów świetlnych. Jeśli będzie chęć grupy to mogę zaprezentować poszczególne elementy modelu, poprzez proces modelowanie, przygotowania do wytworzenia, technologię wytworzenia oraz wykonanie.
Pozdrawiam,
Stefan
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
mongrel
Kierowca
Posty: 1427
Rejestracja: 29 sty 2012, 12:27
Has thanked: 32 times
Been thanked: 6 times

Re: Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: mongrel »

Oczywiście że wszyscy tu jesteśmy ciekawi, szczególnie rozwiązań technicznych, etapów budowy itd. Extra projekt. :brawo

Awatar użytkownika
Rasalo
Maszynista Fi 26
Posty: 4293
Rejestracja: 04 kwie 2013, 18:46
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: Rasalo »

Fajny temat, będę obserwować :)

Awatar użytkownika
Maciej
Site Admin
Posty: 7774
Rejestracja: 07 paź 2012, 17:47
Has thanked: 57 times
Been thanked: 71 times

Re: Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: Maciej »

Dokładnie :ok Czekamy na opis, szczególnie fotki z budowy :friends

Awatar użytkownika
wajha1983
Kierowca
Posty: 4882
Rejestracja: 10 lis 2013, 16:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 10 times

Re: Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: wajha1983 »

:pics

Stefan

Re: Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: Stefan »

W takim razie opiszę wszystko po kolei, a zdjęć jest cała masa :)

Od zawsze interesowały mnie maszyny tego typu. Podczas każdego pobytu w górach uwielbiałem je obserwować oraz analizować ich budowę oraz funkcje.

Aż pewnego dnia powiedziałem chce mieć swój ratrak. Oczywiście można kupić zestaw modelu RC od firmy Pistenking ale on kosztuje uuuu i jeszcze więcej .

Moje wykształcenie pozwoliło mi zaprojektować samemu taki model.

Tak jak pisałem wyżej podstawą modelu był model ratraka firmy Kyosho z roku 1985 zakupiony z niemieckiego ebay'a.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Maciej
Site Admin
Posty: 7774
Rejestracja: 07 paź 2012, 17:47
Has thanked: 57 times
Been thanked: 71 times

Re: Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: Maciej »

Kurde 1985 r. i jakie rozwiazania - regulator z serwa :szoki

Awatar użytkownika
Sławek
Site Admin
Posty: 14530
Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: Sławek »

Super :brawo
Tylko jeden minus, śnieg ostatnio to już tylko wysoko w górach :he

Pozdr

Stefan

Re: Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: Stefan »

Model 3D wykonałem w programie Solid Works. Cały proces zajął około 300h :piorun na przestrzeni 2 lat. Model został zbudowany w technologii projektuj i buduj. Po pewnym etapie projektu dany podzespół był budowany i przymierzany do podwozia. Dlatego całe projektowanie rozciągnęło się tak bardzo. Projekt oparłem w głównej mierze na rysunkach w 3rzutach, które dostałem od producenta tych maszyn, zdjęciach własnych oraz wszelakich materiałach znalezionych w Internecie. W Niemczech jest cała grupa modelarzy, zajmujących się modelami ratraków.
Już w czasie projektu uwzględniałem technologię w jakiej będą wykonywane poszczególne elementy. Zależało mi na tym abym był w stanie sam wszystko zrobić bez zlecania rzeczy na zewnątrz.

Etapy projektowania:
1. Buda
2. Gąsienice
3. Zawieszenie spychu wraz z siłownikami
4. Spych
5. Skrzynia na silnik(regulatory)
6. Sterowania światłami opartego na Arduino
7. Błotników
8. Wyciągarki
9. Freza
10. Galanterii

Użyte technologie przy procesie budowy modelu:
1. Druk 3D
2. Toczenie
3. Frezowanie
4. Gięcie blachy
5. Wycinanie laserowe
6. Wiele innych podstawowych technik warsztatowych …
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Stefan

Re: Ratrak Pistenbully PB600

Post autor: Stefan »

Najsłabszym elementem podwozie od Kyosho były gąsienice, które z czasem zaczęły pękać oraz rozsypywać. Oczywiście nie pasowały do głównej idei pojazdu i jako pierwsze weszły na warsztat. Długo myślałem czy będę w stanie wygiąć blachę na listwy. Ogólnie jest 104 listew, 52 długie 115mm oraz 52 krótkie o długości 90mm co daje łączną długość 11 metrów. Ostatecznie znalazłem takie gotowe listwy z przeznaczeniem do modelu na ebay’u niemieckim. Kolejnym etapem było nawiercenie otworów pod śruby M2 w listwach – w krótkie listwie 4, w długiej 5 oraz po jednej w prowadnicy gąsienicy. Na jedną listwę dane są dwie prowadnice . Łącznie wykonałem prawie 700 otworów w przeciągu 8 godzin. Do wykonywanie otworów zbudowałem specjalne narzędzia, które trzymały elementy podczas wiercenia. Do zestawu listew zostały dodane taśmy do montażu, niestety kiepskiej jakości(za cienkie) i musiałem samemu dociąć je na wycinarce laserowej z plandeki na ciężarówki. Dopiero za 3 razem udało mi się poprawnie złożyć gąsienice. Oczywiście do składania gąsienic musiałem zbudować specjalne narzędzie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ODPOWIEDZ