VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Awatar użytkownika
Maciej
Site Admin
Posty: 7789
Rejestracja: 07 paź 2012, 17:47
Has thanked: 57 times
Been thanked: 72 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: Maciej »

Zacząłem dziś przymierzać kabinę do ramy - tj. ustalać jej wysokość względem kół, a także sposób mocowania. Powiem tak - ta kabina jest najmniejsza jaką miałem. Stary patent z robieniem przegrody za fotelami średnio się sprawdzi - bo tutaj z kabiną do góry idzie podłoga, a ja tradycyjnie nie zamierzam mieć kabiny odchylanej, ale zdejmowaną całkiem do góry...
Wszystko więc trzeba upchać pod podłogą: silnik, regulator, 2 serwa, moduł Sm7, moduł światła, odbiornik 8ch i pakiet :decha

Już widać, że będzie ciężko. Na początek będę musiał trochę przyciąć od wewnątrz nadkola z przodu bo opona dotyka przy max. skręcie:
20200318_191508 (Kopiowanie).jpg
Wstępnie taka wysokość, tak żeby dolna krawędź zderzaka była na tej samej wysokości co oś koła. W poprzednich modelach też tak starałem się ustawiać.
20200318_191739 (Kopiowanie).jpg
20200318_194948 (Kopiowanie).jpg
Tutaj widać ile jest do zabudowania, chyba jakąś podstawę z hipsu zrobię:
IMG-20200318-WA0022 (Kopiowanie).jpeg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Maciej
Site Admin
Posty: 7789
Rejestracja: 07 paź 2012, 17:47
Has thanked: 57 times
Been thanked: 72 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: Maciej »

Coś tam dalej działam,
Na początek rozebrałem rozdzielacz bo coś ma punktowo opory. Niczego mądrego się nie dowiedziałem, jak miał opory tak ma :he Dostał tylko trochę smaru grafitowego.
20200319_060030 (Kopiowanie).jpg
Smaru dostała też przekładnia planetarna zanim złożyłem ją z silnikiem. Wymagało to obcięcia ośki silnika.
20200321_193807 (Kopiowanie).jpg
Po raz kolejny sięgnąłem po stary łańcuch rowerowy i zrobiłem wieszaki z ogniw. Mam tak w Arocsie i się sprawdza:
20200321_084719 (Kopiowanie).jpg
20200321_094449 (Kopiowanie).jpg
Nawet wykrzyż jakiś jest (@Rasalo: rama pracuje jak Mireczek przy meblach :ok )
20200321_193105 (Kopiowanie).jpg
Kombinowałem z jakimiś swoimi mocowaniami cab, a okazało się, że najciemniej pod latarnią. Użyłem fabrycznych zawiasów, tylko przewierciłem w innym miejscu plate z przodu, żeby model poszedł do góry. Kabinka pięknie się otwiera do przodu, nie haczy o zderzak :ok
20200321_192217 (Kopiowanie).jpg
Niestety miejsca dalej mało...
20200321_202101 (Kopiowanie).jpg
Doszły też metalowe błotniki na tylne osie. Wykonanie ok:
20200323_191246 (Kopiowanie).jpg
20200324_071045 (Kopiowanie).jpg
Problem jest taki, że żeby były na odpowiedniej wysokości pręty powinny mieć punkt mocowania gdzieś nad ramą. Tu nie ma drugiej ramy jak w wywrotce, stąd wymyśliłem, że wygnę pręty unosząc błotniki. Przy okazji zmienię miejsca mocowania bo na tych prętach "na wprost" wychodzi mocowanie w połowie otworów ramy itp.
Tutaj pytanko do fachowców: jaki pręt kupić do nagwintowania? Mosiężny czy miedziany? Zamierzam kupić mosiężny fi 3 i gwintować na M3. Co Wy na to?

Na koniec porównanie z Arocsem:
20200322_072549 (Kopiowanie).jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
redin
Kierowca
Posty: 2037
Rejestracja: 21 sie 2012, 23:34
Been thanked: 22 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: redin »

mosiężny koniecznie, miedź za miękka

Awatar użytkownika
Rasalo
Maszynista Fi 26
Posty: 4293
Rejestracja: 04 kwie 2013, 18:46
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: Rasalo »

Jak coś to mam ładne stalowe fi3.
Gites robota idzie :friends

Awatar użytkownika
wajha1983
Kierowca
Posty: 4882
Rejestracja: 10 lis 2013, 16:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 10 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: wajha1983 »

Mozesz mieć problem z nagwintowaniem na M3 bo 3mm to za dużo.
Kiedyś sobie zniszczylem fajna narzynke przez takie chamskie dociskanie bo mi sie nie chcialo :facepalm
A może stary sposób z pretem gwintowanym i termokurczke na to

Awatar użytkownika
Maciej
Site Admin
Posty: 7789
Rejestracja: 07 paź 2012, 17:47
Has thanked: 57 times
Been thanked: 72 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: Maciej »

Pręt gwintowany z termokurczką słabo będzie wyglądał przy tych błotnikach.
Co do rozmiaru pręta - zgodnie z tabelami do gwintowania tolerancja jest aż do 2,98 mm (dla M3).
Mosiądz jest bardziej miękki niż stal - może się uda :D

Awatar użytkownika
Denis
Kierowca
Posty: 4029
Rejestracja: 18 lip 2013, 09:46
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: Denis »

Pret będzie większej miary niż 3mm zaswyczaj tak jest z pręta i chyba że jest szlifowany

Awatar użytkownika
aniol310
Kierowca
Posty: 1422
Rejestracja: 06 kwie 2012, 20:23
Been thanked: 2 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: aniol310 »

a sprawdź pręty spawalnicze ??

Awatar użytkownika
mongrel
Kierowca
Posty: 1430
Rejestracja: 29 sty 2012, 12:27
Has thanked: 34 times
Been thanked: 6 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: mongrel »

Pręt 3mm, ciekawe zagadnienie. Niby tylko pręt i to 3mm a pół strony już na garażu nagwintował.

Awatar użytkownika
Pawloosw
Kierowca
Posty: 9753
Rejestracja: 01 sie 2013, 22:06
Has thanked: 15 times
Been thanked: 10 times

Re: VOLVO FMX 6x6 ciągnik siodłowy

Post autor: Pawloosw »

Ale tu Mecenasa zwodzicie. Pręt mosiężny się lepiej gwintuje niż stalowy, a tych każdy już nagwintował tu sporo...
Jedyna istotna rzecz, żeby równo wprowadzić narzynkę, by nakręcała się osiowo, a nie jakoś koślawo, bo wtedy czym głębiej zaczyna się zacierać i może ukręcić drut.

Miedź do gwintów się nie nadaje, za miękka.

Dodam, że nawet M2 mosiężne gwintowałem, więc.... :brawa

ODPOWIEDZ