Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Modele ciężarówek truck trial i przeprawowe w skali 1:10
Regulamin forum
Uwaga !
Garaże mogą zakładać tylko posiadacze minimum jednego modelu 1:14 !!!
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
golas
Kierowca
Posty: 4
Rejestracja: 19 gru 2024, 18:06

Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Post autor: golas »

Witam,
Na tapetę idzie Oshkosh HEMTT w skali 1/10 możliwie z użyciem jak największej ilości części drukowanych.
Model wstępny nie pod RC z grabcad, kilkanaście godzin później większa część modelu gotowa do druku i prototypowana z PLA w kolorze docelowym :) Ale do brzegu :)

Zamysł na budowę jest taki:
- długość całkowita 1038mm - od początku budy do końca platformy transportowej
- rama profil aluminiowy C 30x15x2mm nawiercany, użycie nitów gwintowanych w miejscach gdzie mogą występować częste zmiany - wykręcanie przekręcanie etc.
- karoseria druk 3d
- silnik 45-55t 540szczotka lub bezszczotka bo regiel 80A się poniewiera i czeka - skrzynia w zależności od możliwości dwubiegowa lub stała
- serwa cyfra metal 20kg na obie przednie osie
- oświetlenie wielokanałowe LED
- mosty customowe drukowane z wykorzystaniem elementów metalowych (dyfry przód, stałe zblokowane na tył)
zawieszenie typowo rc crawler/trial - linki 3/4 wraz z amortyzatorami olejowymi - odtworzenie oryginalnego zawieszenia HEMTT poza moimi możliwościami - pneumatyka/hydraulika
- osłony silnika (nadwozie środkowe) mocowane na magnesy
- tylna platforma modułowa - 6 wsporników przykręcanych do ramy właściwej aluminiowej, a na niej drukowana rama wraz z docelowym modułem (obecnie platforma transportowa z otwieranymi burtami, docelowo cysterna i mniejszy moduł transportowy z HDSem także drukowanym)

Poniżej zamieszczam kilka zdjęć z obecnego etapu wraz z rysunkami z CADa.


I teraz moi drodzy pytanie do was starych wyjadaczy w tej dziedzinie.
Jakie części dobrać do mostów xD
Nazewnictwo właściwe jest mi trochę obce lub dwuznaczne bo po polsku i angielsku przeróżnie się części nazywają, amazon i alliexpress w ogóle porażka przy szukaniu wałów do tylnych osi (bez dyferencjału, jedyne co nadaje się jako tako to WLtoysy gdzie wał tylnego mostu ma zębatkę i długą szpilkę obustronną do montażu felg), przednie mosty wiem, że potrzebne dyferencjały (mam od HSP 1/10) oraz wałki cvd do przeniesienia napędu na skrętne części. Nie chcę używać gotowych mostów - cena 8x8 na alli kosmiczna niewiele mniej niż gotowa rama z ośkami (około 1500 PLN).

Same wały napędowe, rozdzielacz oraz poszczególne duperele do montażu w fazie projektowej i doboru - nie ukrywam, że wedle waszej rekomendacji popartej doświadczeniem w budowie takich potworów.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
redin
Kierowca
Posty: 2069
Rejestracja: 21 sie 2012, 23:34
Been thanked: 24 times

Re: Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Post autor: redin »

wszystko ładnie pięknie tylko nie ten dział bo nie ta skala :) nasza skala to 1:14 :)

Awatar użytkownika
Sławek
Site Admin
Posty: 14577
Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
Has thanked: 15 times
Been thanked: 23 times

Re: Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Post autor: Sławek »

Przeniesiony do wlasciwego działu :)

Awatar użytkownika
golas
Kierowca
Posty: 4
Rejestracja: 19 gru 2024, 18:06

Re: Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Post autor: golas »

Aaaaaa sory za kłopot xD I dziękuję za przeniesienie :)

Awatar użytkownika
Maciej
Site Admin
Posty: 7960
Rejestracja: 07 paź 2012, 17:47
Has thanked: 59 times
Been thanked: 87 times

Re: Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Post autor: Maciej »

Serwo 20 kg do modelu 1:10 z dwiema osiami skrętnymi- powiem, że ambitnie i trzymam kciuki :ok

Co do mostów- rozumiem, że chcesz wydrukować obudowy a bebechy kupić luzem metalowe żeby było taniej?

Awatar użytkownika
golas
Kierowca
Posty: 4
Rejestracja: 19 gru 2024, 18:06

Re: Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Post autor: golas »

Po jednym serwie na oś skrętną - jak 20kg nie da rady wtedy dam 30kg żaden problem różnica nieznaczna finansowo, w modelach 1/8 i 1/10 drukowanych co ważą po 2,5-3,5kg sprawdzają się zarówno 15 jak i 20kg serwa ale szacuję, że spokojnie model HEMTTa będzie koło dychy jak nie więcej.

Mosty dokładnie tak - obudowy drukowane ale bebechy metalowe kupne.
W posiadanych modelach drukowanych zębatki, wały napędowe(kardany) oraz wały wewnątrz mostów plastikowe i póki co pięknie trzymają mimo katowania - jednak waga w przypadku ciężarówki spowoduje zapewne baaardzo szybkie zużycie więc wolę metalowe.

Na chwilę obecną posiadam z odzysku:
- 3 x HSP 02024 - 38T wraz z dwoma długimi i jednym krótkim wałem do spięcia z kardanem - prawdopodobnie dwa byłyby do użycia na osie przednie skrętne
- "kubki" 8szt. jeżeli się zastosuje
- CVD SAK-D535 - 77mm stalowe, podejrzewam, że przykrótkie będą niestety + tarcze/mocowania/piasty kół 12mm hex
- 8 x opona 1,9" (48mm wewn.) 38mm szer. 100mm wysokość - sprawdzone w modelach 1/8

Na bank brakuje mi dwóch wałów na tylne osie bez dyferencjału - fachowo nie wiem jak się to nazywa, wygląda jak długa szpilka zakończona gwintem na felgi, pośrodku oczywiście zębatka, zakładając użycie posiadanych dyfrów od HSP musiałbym szukać także T38 dopasowanych długością/szerokością do mostu/szerokości ciężarówki.

Felgi zapewne tez byłyby drukowane aby dopasować je do mostów. Tutaj 'park maszynowy' pozwala na dość szybkie prototypowanie :)

Co do napędu i przeniesienia - podpatrywałem różne rozwiązania na forum i często spotykam się z motywem: silnik + skrzynia biegów czy to jako sam reduktor czy dwustopniowa, do tego przeniesienie między poszczególnymi osiami także z zastosowaniem reduktorów lub samych rozdzielaczy. Chętnie dowiem się jakie są plusy i minusy takich rozwiązań i co byście proponowali. Czy każda oś napędzana osobno przez reduktory/rozdzielacze czy może tylne osie połączone jednym wałem między sobą?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Maciej
Site Admin
Posty: 7960
Rejestracja: 07 paź 2012, 17:47
Has thanked: 59 times
Been thanked: 87 times

Re: Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Post autor: Maciej »

Co do serw - jak będzie po 20kg na oś to już inna rozmowa jest - to może się udać :D Ja zawsze daję z zapasem - do 10kg traktora dałem 35 kg, a do Tatry 1:10 mam serwo 70 kg schowane. Oczywiście wsio na metalowych trybach.

Co do kompletacji osi nie pomogę bo się nigdy w to nie bawiłem.

Co do przeniesienia napędu - nie wiem jak ma ori rozwiązanie ten OSHKOSH, ale stara zasad jest prosta - im mniej skomplikowany układ tym mniejsza szansa na awarię. Nie widze potrzeby duplikowania reduktorów na oś - chyba, że ktoś się bawi w modelarstwo redukcyjne i dokładnie chce odwzorować konkretne rozwiązanie.

w modelach 1:14 używam przekładni planetarnej z reduktorem bezpośrednio na silnik - nie mam potrzeby stosowania skrzyni biegów. Zresztą skrzynie biegów są w modelach od epoki silników blaszaków, a w tej chwili dobrze sensorowana bezszczotka ogarnia pełen zakres obrotów od samego dołu pod obciążeniem. Odpada więc główny powód i cel stosowania skrzyń biegów - przeniesienia mocy z silnika na koła w dopasowaniu do obciążenia.

Natomiast w 1:10 w truckach skrzynia biegów mi się podoba bo to są inne masy i inna praca podwozia jak się rozpędzi.
Rozważ to:
https://pl.aliexpress.com/item/1005005231870425.html

Polecam Ci najprostszy układ - skrzynia z reduktorem z wyjściem wałków na przód i tył, osie przednie i tylne łączone pomiędzy sobą wałkami.

a co do mostów - rozważ te:
https://pl.aliexpress.com/item/1005005960564829.html to już naprawdę grosze

Ewentualnie te: https://pl.aliexpress.com/item/1005003510934498.html

Szerokośc wyregulujesz offsetem felgi i hexem.

Awatar użytkownika
Sławek
Site Admin
Posty: 14577
Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
Has thanked: 15 times
Been thanked: 23 times

Re: Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Post autor: Sławek »

Jak jeździliśmy jeszcze truckami w 1:10 to najlepszą skrzynią 2-biegową był Traxxas Summit, plastikowy, ale niczym nie dało się go zajechać, nawet Pablo nie dał rady :)

Pozdr

Awatar użytkownika
Pawloosw
Kierowca
Posty: 9823
Rejestracja: 01 sie 2013, 22:06
Has thanked: 20 times
Been thanked: 12 times

Re: Oshkosh HEMTT 1/10 Drukowany

Post autor: Pawloosw »

W moim hemtt 1/10 jesli dobrze pamietam przekladnia z wkretarki smigala az milo. Z racji ze byl to coagnik siodlowy doczekal sie naczepy. Na tej prowizorce mloda wozil bez zajakniecia. Koszt, chyba zerowy bo jak sie znam, wkretarka byla ze zlomu. :he

https://youtu.be/b1OOzm5tQO8?si=DJfHrN9hbsXwPJq3

ODPOWIEDZ