Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Ja zrobić ..., poradniki, kruczki, sztuczki, itp. ...
Awatar użytkownika
Sławek
Site Admin
Posty: 14533
Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: Sławek »

W swoich modelach stosuję przekładnie inne niż Tamiya 3-speed więc podzielę się info na ich temat ;)
Do wyboru mamy przekładnie 1:50 Modelcrafta i MFA, obie dostępne np. conrad.pl

Pomimo wspólnego przełożenia, obie przekładnie różnią się konstrukcyjnie :
- różny sposób montażu
- różne silniki
- różne obudowy

Wspólne cechy :
- taka sama średnica wału - 6mm
- takie samo przełożenie - 1:50
taka sama średnica zewnętrzna - 37 mm

I teraz najważniejsza sprawa - zębatka atakująca. W obu przypadkach zębatka atakująca jest w module 48p i 10T, jednak istotna różnica polega na średnica osadzenia, w Modelcraft silnik ma średnicę wału 2mm, w MFA 3,17mm. Z tego wniosek, iż w przypadku Modelcrafta konieczna jest w przypadku wymiany silnika również wymiana zębatki. Wobec tego jaki jest sens używania tej przekładni ? przekładnia Modelcrafta jest bardzo cicha, w zasadzie bezszelestna, czego nie można powiedzieć o MFA ;)

A teraz co należy zrobić aby użyć każdej z przekładni do neszego napędu przy założeniu, że zmieniamy silnik na włąsny, czyli np. bezszczotkowy klasy 540 ;) do zdjęć użyłem przekładni Modelcrafta 1:100 oraz MFA 1:148 ale tym się nie sugerujcie, nie miałem akurat tych właściwych, natomiast co do zasady są one tożsame ;)



Przekładnia Modelcraft :

Rozkręcamy przekładnię oraz silnik i element mocujący. Silnik wraz z zębatką atakującą oddajemy do recyklingu a zakładamy nowy silnik oraz zębatkę mocowaną na kontrę (robaczka) 48P 10T. Jednak jak widać na zdjeciu, wał silnika jest znacznie krótszy niż w silnikach klasy 540 więc konieczne jest wykonanie przejściówki o szerokości 8,5 mm którą umieszcza się pomiędzy silnikiem a oryginalnym mocowaniem amelinowym ;) przekładnię mocujemy "od czoła" do specjalnych nagwintowanych otworów M3.
IMG_7111201209231346.JPG
IMG_7112201209231347.JPG
IMG_7113201209231348.JPG
IMG_7114201209231349.JPG
IMG_7115201209231350.JPG
IMG_7116201209231351.JPG
IMG_7117201209231352.JPG

Przekładnia MFA

Rozkręcamy przekładnię o odkręcamy silnik. Jeżeli dysponujemy ściągaczem zębatek to możemy ją ściągnąć i nabić na oś nowego silnika, jeżeli nie mamy, to musimy wykorzystać zębatkę jak w przypadku przekładni Modelcraft, 48P 10T z mocowaniem na śrubkę dociskową. Następnie skręcamy przekładnię i praktycznie mamy gotową, jednak proponuję wywalić to blaszane mocowanie gdyż jest mało stabilne na wykonane we własnym zakresie, przynajmniej z blaszki alu 2 mm lub jak ktoś woli zamówić je u mnie ;) najgorszym elementem tej przekładni jest plastikowa osłona zamiast aluminiowej jak w przekładni Modelcrafta oraz ta przekładnia jest sporo głośniejsza. Przekładnia nadaje się z marszu do napędu kipra wywrotki przy wykorzystaniu oryginalnego silnika szczotkowego Johnsona który jest w zestawie, trzeba tylko dorobić specjalne mocowanie do ramy które mam zaprojektowane, jak komuś potrzeba ;)
IMG_7126201209231360.JPG
IMG_7125201209231359.JPG
IMG_7124201209231358.JPG
IMG_7123201209231357.JPG
IMG_7122201209231356.JPG
IMG_7120201209231355.JPG
IMG_7119201209231354.JPG
IMG_7118201209231353.JPG
Mam nadzieję, że udało mi się zrozumiale wyjaśnić wszelkie techniczne aspekty związane z tymi przekładniami :)

Pozdr
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Sławek
Site Admin
Posty: 14533
Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: Sławek »

Poniżej wymiary przejściówki dla przekładni Modelcraft ;) grubość 8,5 mm ;)
Można zmodyfikować jej kształt zewnętrzny aby wykorzystać ją od razy jak montaż do ramy - kształt i wymiary zależą wyłącznie od inwencji twórczej ;)
przejściówka.pdf
Pozdr
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Sławek
Site Admin
Posty: 14533
Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: Sławek »

A tu zdjecia poglądowe jak wygląda przejściówka zamontowana w przekładni Modelcraft oraz mocowanie przekładni "od czoła" z jednoczesnym wykorzystaniem jako podpora budy ;)
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
Tu wykorzystanie przekładni MFA jako napędu kipra oraz sposób jej mocowania :)
1.JPG
2.JPG
IMG_7100201209231361.JPG
Pozdr
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Łukasz_G
Kierowca
Posty: 2021
Rejestracja: 26 lut 2012, 13:54
Been thanked: 1 time

Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: Łukasz_G »

Wielki plus za opisanie tych przekładni :ok wiemy już coś więcej i szlaki są przetarte :) Mi na pewno się przyda :)

Awatar użytkownika
Ted
Kierowca
Posty: 684
Rejestracja: 27 sie 2012, 14:04

Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: Ted »

Dokładnie - wielkie dzięki za poświęcony czas :brawo

Może przynajmniej na tym forum dzięki takim tematom nie będzie miliona średnio mądrych pytań.

Awatar użytkownika
RaV
Kierowca
Posty: 332
Rejestracja: 06 mar 2012, 19:45

Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: RaV »

Jak zwykle Sławek przeciera szlaki. :brawo

Ted pisze: Może przynajmniej na tym forum dzięki takim tematom nie będzie miliona średnio mądrych pytań.
Oj nie zdziw się. Tylko patrzeć jak tu się zbiegną.

Awatar użytkownika
Sławek
Site Admin
Posty: 14533
Rejestracja: 21 gru 2011, 22:12
Has thanked: 15 times
Been thanked: 22 times

Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: Sławek »

No dobra, na warsztat poszła ta przekładnia

Kod: Zaznacz cały

http://www.conrad.pl/Silnik-ze-skrzyni%C4%85-bieg%C3%B3w-Modelcraft%2c-12-V-DC%2cprze%C5%82o%C5%BCenie-1%3a.htm?websale7=conrad&pi=233132&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3Eprzek%B3adnia+50%3A1%3C%2Fs1%3E%2Fsf%7D%7Bp1%2F1a078da2abf18fa7c901729248dd121b%2Fp1%7D%7Bmd5%2F5716dc127e7814606bbfd997c7287b1e%2Fmd5%7D
Modelcraft 1:50

Przekładnia wygląda jak na zdjęciu, czyli nie ma osłony (dlaczego to nie wiem :scratch ) a poza tym to same plusy, a mianowicie ma skośne zęby co powoduje, że jest cicha oraz najważniejsze, silnik ma wał o średnicy 3,17 mm co powoduje, że nie potrzeba zmieniać zębatki atakującej :) przełożenie 1:50 też jest odpowiednie, szczególnie do wywrotek ;)
Jedyne co potrzeba dodatkowo to pierścień pośredni (tu mojej roboty o gr. około 5mm) lub jeżeli ktoś woli to wystarczy skrócić oś nowego standardowego silnika klasy 540 o 5 mm ;) polecam jednak pierścień bo przekładnia nie ma żadnych otworów mocujących więc pierścień można wykorzystać po odpowiednim ukształtowaniu jako mocowanie do ramy ;)

Tak wygląda krok po kroku zmiana silnika na inny :
IMG_7140201209301370.JPG
IMG_7142201209301371.JPG
IMG_7143201209301372.JPG
IMG_7144201209301373.JPG
IMG_7145201209301374.JPG
IMG_7146201209301375.JPG
IMG_7147201209301376.JPG
IMG_7149201209301377.JPG
Pozdr
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Pawel

Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: Pawel »

Sławek mam pytanie czy silnik od przekładni Modelcratf-a 1:50 ma prędkość obrotową jak zwykły blaszak Tamiya? czy jest to jakiś wolnoobrotowy silnik? Seryjne 540 mają chyba około 18000 obr/min

Awatar użytkownika
barman_pl
Moderator
Posty: 9778
Rejestracja: 04 lip 2012, 19:24
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: barman_pl »

Paweł, silnik od modelcrafta RB35 1:50 jest o wiele wolniejszy i strasznie słabiutki ;)... Jest też bardzo mały w porównaniu do blaszaka. Poniżej masz foto w porównaniu do integy 55T ;)
CRW_9996.jpg
edit:
Teraz zauważyłem, że chodzi Ci chyba o ten silnik z przekładnią ze skośnymi zębami - to nie wiem :oops:

Pozdr.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Pawel

Re: Przekładnia Modelcraft vs. MFA

Post autor: Pawel »

Tak dokładnie mi chodzi o ten ze skośnymi zębami (modelcrat przekładnia 1:50). On wymiarowo jest jak 540 tylko czy również ma takie same obroty czy jest "wolnoobrotowy"

ODPOWIEDZ